11 תשובות לשאלות על ירידה בכמות התנועה האורגנית

02 יולי 2018, פורסם על ידי Admin ב- כללי

רוב העוסקים בקידום בגוגל יצטרכו בשלב מסוים לבדוק ירידה בנפח הגלישה האורגנית. ישנן כמה עצות יעילות שחשוב שכל אחד ידע, על מנת לבדוק זאת.

האם מדובר בתופעה טבעית?

לפני שאתה מפעיל את האזעקה ונכנס למערבולת, כדאי לוודא קודם שהירידה בנפח היא אמתית. בשביל זה, צריך לענות על שתי שאלות:

  • האם אתה סומך על הנתונים?

זה נשמע כמו שאלה טריוויאלית, אבל לפחות ברבע מהמקרים שנתקלתי בהם, הדבר נבע מבעיות בהצגת הנתונים.

הדרך הטובה ביותר לבדוק זאת היא להסתכל במטריצות אחרות שאולי מושפעות מבעיות הנתונים. האם שאר הנתונים נראים מוזרים? אם יש לך צוות הנדסת נתונים, האם הם מודעים לבעיות נתונים כלשהן? האם אתה מפספס לגמרי נתונים של ימים מסוימים, סוגי דפים, כלים וכו’? לשמחתנו, בעיות נתונים בדרך כלל נהיות ברורות מאליהן כאשר ‘הופכים כמה אבנים’.

  • האם מדובר בשינוי טבעי?

מטריצות עולות ויורדות כל הזמן, ללא סיבה ברורה. דרך אחת לכמת את זה היא להשתמש בנתוני היסטורית החריגות בנפח התנועה האורגנית.

לדוגמא, ניתן לבדוק את תנועת ה-SEO השבועית ל- 12 החודשים האחרונים ולחשב את החריגה הסטנדרטית (תוך שימוש בפונקציית ה- STDEV ב- Google Sheets או ב- Excel, המקלים על התהליך) וכך תוכל לדעת אם ירידה בנפח גלישה השבועית היא תופעה רגילה. יש לצפות שב- 16% מהשבועות בערך, נפח הגלישה יהיה נמוך מהממוצע השבועי, וזה פשוט עניין של מזל. לכן, יש להציב סף חריגה, לפני שבודקים את הירידות בנפחי הגלישה (וכמובן יש להתאים את הסף לפי אופי העסקים שלך).

ניתן להסתכל גם בחריגה הסטנדרטית השנתית או השבועית, ולראות אם אתה מבחין בנפילה שם (כלומר, בדוק את אחוז השינוי דרך YoY פר שבוע במהלך 12 החודשים האחרונים, וחשב את החריגה הסטנדרטית). בהנחה שהחלטת שאכן מדובר בנפילה אמתית, מה הצעד הבא? כאן אני ממליץ שתענה על 11 השאלות שלהלן. לפחות אחת מהן תענה על השאלה שלך.

שאלות שעליך לשאול את עצמך כאשר יש ירידה בנפח הגלישה האורגנית

  1. האם היה עדכון לאחרונה באלגוריתם של גוגל?

אם היה עדכון באלגוריתם של גוגל, האם יש לך סיבה לחשוש שהאתר שלך הושפע מכך? לפעמים קשה להבין את טבעם המדויק של עדכוני גוגל, אבל מומלץ לעקוב אחר כל מידע הקיים בנושא כדי לוודא שהאתר שלך אינו בסיכון להיפגע.

 

  1. האם הנפילה היא בחלק ספציפי באתר?

 

אחד מהצעדים היעילים שניתן לעשות כאשר מסתכלים בנתונים מצטברים (כגון נפח הגלישה הכללי של האתר) הוא לחלק את הנתונים עד שאתה מוצא איזושהי תופעה מעניינת. במקרה זה, יש לחפש את החלק שבו הייתה הנפילה הגדולה ביותר בנפח הגלישה. לרוב, זהו הצעד הראשון בדרך לאיתור שורש הבעיה. שני החלקים שמצאתי כשימושיים ביותר לזיהוי הגורם הם:

  • סוג המכשיר שממנו גלשו המשתמשים (נייד/מחשב/טאבלט)
  • סוג הדף שבו נראתה הירידה (דפי מוצר/פוסטים בבלוג/דף הבית)

עם זאת, כנראה שיהיו מספיק חלקים אחרים שכדאי לעיין בהם בשביל העסקים שלך (לדוגמא, קטגורית המוצרים).

  1. האם נקנסת?

סביר להניח שלא, אבל זה משהו שאפשר לוודא בקלות. חפש ב- Search Console הודעות הקשורות לקנסות, או חפש את שם המותג שלך בגוגל. אם אינך מופיע שם, כנראה שנזרקת מתוצאות החיפוש.

  1. האם הנפילה מגיעה בעקבות שינוי גדול באתר?

 

זה יכול להתבטא בדרכים רבות ומגוונות (האם העברת קבוצה של קישורים, האם עברת ל- JavaScript אחר, האם עדכנת תגיות טייטלים, הסרת את מפת האתר, וכו’?). במידה והתשובה היא כן, ויש לך תיאוריה סבירה בנוגע לדרך שבה זה יכול להשפיע על נפח הגלישה האורגנית, כנראה שמצאת את הסיבה.

 

  1. האם איבדת נפח גלישה לטובת מתחרה?

 

קיימים כמה כלים שיכולים לבדוק את אובדן הדירוג עקב מתחרה למשל :

  1. Share of Voice
  2.  Share of Voice
  3.  Rankings Distribution Report

יכול להיות שמתחרה חדש פשוט נכנס לתמונה.

  1. האם מתקיימת מגמה של עלייה בתנועה ישירה או שחורה?

אם כן יש לוודא שלא שינית את הדרך שבה סיווגת את התנועה הזו. אחרת, יכול להיות שפשוט סיווגת מחדש תנועה אורגנית כתנועה ישירה או שחורה.

  1. האם היה שינוי בדפים שקידמת לראש תוצאות החיפוש?

ניתן להשתמש בדוח מאפייני ה- SERP של מוז, או להסתכל במאפייני ה- SERP כדי להבין אם עיצוב הדפים הללו השתנה. יתכן וגוגל עונה לרבים מחיפושי הגולשים ישירות בתוצאות החיפוש, או שהוא הוסיף מודעת קרוסלה, צמצם את טווח תוצאות החיפוש לפי מיקום, וכו’- דברים שיכולים להפחית את נפח הגלישה האורגנית באתר שלך.

  1. האם הנפילה הייתה ספציפית לתנועה ממותגת או בלתי ממותגת?

אם יש בידך נתוני Search Console היסטוריים, תוכל להסתכל במספר הקליקים הממותגים לעומת הקליקים הבלתי ממותגים לאורך תקופה. תוכל להביט גם בנתונים האלה דרך AdWords אם אתה מנהל קמפיין מודעות גוגל. התנועה לדף הבית מקבילה לתנועה הממותגת (ברוב האתרים, רוב התנועה לדף הבית ממותגת). אם הנפילה מופיעה ספציפית בחיפוש ממותג, כנראה שיש פה בעיה של מותג, ולא של קידום האתר.

  1. האם קבוצה של דפים יצאה מאינדוקס?

דו”ח סטטוס האינדקס של Search Console יבהיר לך אם הייתה לך נפילה פתאומית בקישורים שאונדקסו. במצב זה, יתכן ואתה מונע את האינדוקס של קישורים שלא במודע (דרך robots.txt, מטא תגיות בדף, או כותרות HTTP).

  1. האם מספר הדומיינים ו/או הקישורים שמפנים לאתר שלך ירד?

יתכן שרבים מהקישורים החיצוניים שהפנו לאתר שלך הוסרו, או שהם אינם זמינים יותר מכל סיבה שהיא. עם Ahrefs ניתן לבדוק בקלות ובמהירות אם איבדת קישורים מפנים. בנוסף, הכלי הזה מציע דו”חות יעילים אודות הקישורים או הכתובות המפנות שאבדו, מה שיאפשר לך לדעת למה איבדת את הקישורים האלה.

  1. האם הקידום הממומן בא על חשבון נפח הגלישה האורגני?

יתכן שצוות הקידום ששילמת לו הגדילו את התקציב למודעות ושזה בא על חשבון הגלישה האורגנית. ניתן לבדוק זאת במהירות על ידי השוואת נפח הגלישה הממומנת לנפח הגלישה האורגנית. אם התשובה עדיין לא ברורה, כדאי לעצור את הקמפיין הממומן לדפים מסוימים ולבדוק אם נפח הגלישה האורגנית חזר לקדמותו.

יש לציין שתחרות מסוימת בין הממומן לאורגני היא בלתי נמנעת, אך כדאי בכל זאת לבדוק עד כמה אחד בא על חשבון השני, והאם קמפיין המודעות עדיין משתלם למרות אובדן נפח הגלישה האורגני (מניסיוני, הקמפיין משתלם גם לאחר האובדן, אבל עדיין שווה לבדוק את העניין).