לקרוא בין השורות: המדריך לסקירת תוכן האתר בשלושה צעדים

15 יולי 2018, פורסם על ידי Admin ב- קידום בגוגל

בתחום ה- SEO (קידום בגוגל), אין מנוס מסקירת התוכן באתר. מדובר במשימה חשובה מאד. מכיוון שתוכן האתר הוא הדבר שמביא אליו את הגולשים, יש לעשות את המיטב כדי לוודא שהעבודה שבה הושקעו משאבים וזמן רב תישאר אפקטיבית ורלוונטית עם שינויי הזמן. זה דורש הסתכלות והערכה מחדש של התכנים שלנו על מנת לזהות חלקים טעוני שיפור.

לאחר שאמרנו זאת, אם אי פעם עברת על התכנים שלך, אתה בוודאי יודע עד כמה עבודת העריכה מאתגרת יותר מהצפוי. מגוון גדול של פורמטים ונושאים, בשילוב הקושי להגדיר תוכן “טוב”, מקשים לבודד את האלמנטים החשובים. ללא תחומי המיקוד האוניברסליים האלה, אנו עלולים להזניח אלמנט אחד (כגון סגנון ניסוח), ולהקדיש תשומת לב רבה מידי לאלמנט אחר.

למזלנו, יש כמה מאפיינים- כמו כתיב מצוין, תצוגות מושכות, ומילות מפתח רלוונטיות- הקשורים אוניברסלית למה שאנו מחשיבים כ’תוכן טוב’. במדריך זה בעל שלושת השלבים, ניתן לראות ולהבין כיצד להשתמש במאפיינים האלה על מנת להגדיר את קהל היעד שלך, למדוד את איכות התוכן שלך תוך שימוש בשיטת ניקוד, ולהעריך את השינויים שביצעת במובנים של בקרת איכות, כחלק מתהליך סקירה שאפשר להחיל על כמעט כל סוגי התכנים בכל תעשייה.

צעד ראשון: תכיר את קהל היעד שלך

זהו אולי הצעד החשוב ביותר בפוסט הזה- אם תכיר את קהל היעד שלך, תוכל לדעת איך לבנות את תוכן האתר שלך. זה כולל היכרות עם חשיבת הגולשים שלך, יצירת ה- look & feel האידיאלי של האתר, והמטרות שאתה רוצה להשיג באמצעות המסרים שבאתר.

עם זאת, כדי להגיע לנקודה זו, יש לענות קודם על שתי שאלות:

  1. מי הוא קהל היעד שלי?
  2. למה הוא קורא את התכנים שלי?

מי הוא קהל היעד שלי?

השאלה הראשונה נשענת על מידע דמוגרפי כללי כגון גיל, מגדר, חינוך ותחומי עיסוק. אלה יחד נותנים לנו תמונת מצב על הקהלים האידיאליים וסוג המידע שיתאים להם. לדוגמא, אם אנו מכוונים לעקרות בית בגילאי 35 עד 40 עם שניים או יותר ילדים מתחת לגיל 5, נוכל לנחש שגולשת כזו עסוקה מאד, יוצאת לסידורים לעתים קרובות, וצריכה תמיד להשגיח על ילדיה. לכן, מוצר שהוא אישי, מהיר, שניתן לקרוא עליו בקריאה מהירה, וכולל תמונות כדי שהעין לא ‘תתעייף’, יתקבל יותר בקלות מאשר תוכן ארוך הדורש רמת ריכוז גבוהה.

 

למה הם קוראים את התוכן שלי?

ברגע שלקוראים שלך יש פנים, השאלה השנייה שיש לענות עליה היא – למה הקורא מצפה כאשר הוא קורא את תוכן האתר שלך, והאם המוצר שלך עונה על צרכיו בצורה אפקטיבית. לדוגמא, מנהלים בכירים של חברות בינוניות עד גדולות בוודאי יקראו את התוכן כדי לקבל יותר מידע לפני שהם מקבלים החלטות חשובות. הם ירצו לרכוש יותר ידע בתחום שלהם או להשתמש במידע שהם רכשו כדי ללמד אחרים.

להלן שאלות אחרות שכדאי לך לשאול את עצמך:

  • האם הם קוראים להנאתם או לצורך עבודתם?
  • האם הם ירצו לשתף את המידע הזה עם חברים או ברשת החברתית?
  • מה המקום שבו סביר להניח שהם יקראו את התוכן? ברכבת? בבית? בזמן המתנה בתור?
  • האם נוח להם לקרוא טקסטים ארוכים ורציפים, או שכדאי לשלב תמונות בטקסט?
  • האם הם מעדיפים מידע מקוצר, או דיווחים ארוכים?

אפשר לענות על השאלות האלה ולאסוף מידע דמוגרפי ופסיכוגרפי בעל ערך על ידי שימוש בשילוב של משאבים פנימיים, כגון דו”חות וסקרי מכירה, וכלי ניתוח קהל של צד ג’ כגון Google Analytics, ו- Facebook Audience Insights. באמצעות התוצאות של מבדקים אלה, תהיה לך תמונה ברורה אודות הקהל שלך, ותוכל לזהות את החלקים באתר הניתנים לשיפור.

צעד שני: פרק את התוכן שלך לגורמים

כעת לאחר שהבנת מיהם קהל היעד שלך, הגיע הזמן להתחיל בעבודה האמתית: להעריך את התוכן הקיים. שלב זה דורש לפרק את כל התוכן לגורמים ולזהות את המרכיבים שכדאי להשאיר- כגון סגנון ניסוח, עיצוב ורציפות- לא ניתן להכניס דברים אלה לקטגוריות בינאריות כמו “טוב” או “רע”. תחת זאת, יש להכניס אותם לרצף שבו הרמה הסבירה ביותר של שיפור נופלת באמצע.

אתה תבין למה התכוונתי בהמשך הטקסט, אבל קודם נציין שאחת מהדרכים היעילות ביותר להעריך ולמדוד את רמת השיפור הנדרשת למרכיבים אלה היא להשתמש ב- כלי דירוג התוכן. כלי זה הוא כלי קל לשימוש, שקל להחיל אותו על האתר שלך, והוא יכול לסייע לך לסקור את איכות התוכן שלך.

לבסוף, חזור על התהליך הזה עד להשלמת הדירוג של כל האלמנטים. נסה לשמור על אובייקטיביות ולהעריך את התוכן בצורה כנה.

ברגע שסיימת, הסתכל בכל מדד וראה היכן הוא ממוקם ברצף. מצב אידיאלי הוא שלכל אלמנט יש ציון של 4 או יותר, למרות שציון 5 צריך להינתן רק לעתים רחוקות. ציון 5 שמור לעבודה ברמה הגבוהה ביותר, אך המאמצים שיושקעו בדרך להשגתה אינם שווים את המאמץ. ציון 4 הוא בעיקרון הגבוה ביותר והמטרה הסבירה שיש לשאוף אליה ברוב המקרים.

ציון 3 ומטה מעיד על הזדמנות לשיפור, והצורך לבצע שינויים משמעותיים.

אם אתה עובד עם כמה סוגי תוכן בו זמנית, מערכת הדירוג יכולה לשמש גם כדי לקבוע את סדר העדיפויות בעבודתך. אסוף את הציונים הממוצעים של הכתיבה או העיצוב, ומיין אותם בסדר יורד/עולה. דפים עם ציון ממוצע נמוך יותר מעידים על איכות נמוכה יותר, ויש לשים אותם בעדיפות גבוהה יותר לעומת דפים עם ציון ממוצע גבוה.

בין אם אתה בוחר להשתמש ב- כלי דירוג התוכן או ליצור כלי דומה משלך, הדבר שאתה סוקר, טווח הדירוג, והקריטריונים לכל ציון יותאמו לצרכים הספציפיים שלך, ויובילו ליצירתו של כלי שבאמצעותו תוכל להעריך את התוכן שלך בשימושיו השונים.

אל תשכח את מילות המפתח

לאחר שרוב חלקי התוכן שלך נסקרו על ידי כלי דירוג התוכן, הממד האחרון שיש לבדוק לפני שעוברים לשלב העריכה הוא מילות המפתח שלך.

(על מנת לדעת על אילו מילות מפתח כדאי להתחרות – עיין במדריך שלנו – על אילו מילות מפתח כדאי להתחרות ?)

ידוע לכלל כי יש ליצור תכנים רק לאחר מחקר מילות מפתח. אבל בכל הנוגע לעריכת האתר, בדיקת מילות המפתח לאחר השלבים הנ”ל הופכת לטבעית וקלה יותר. כאשר סוקרים דף בפעם הראשונה, הגיוני יותר שתשים לב לבעיות כתיב ועיצוב לפני שאתה בודק אם נעשה שימוש נכון במילת המפתח- אז למה לא לשים לב לענייני כתיב ועיצוב קודם?

בהתאם לתוצאות ההערכה מחדש של קהל היעד ואיכות התוכן, אתה תשים לב לאחד או שניים מהדברים הבאים בנוגע למילות המפתח הנוכחיות שלך:

  1. הן לא הושפעו מתוצאת הניתוח הראשוני שלך ואין צורך לשנות אותן.
  2. הן כבר לא מתאימות למטרות הדף או לצרכים של הקהל, ויש לשנות אותן.

בדוגמא הראשונה, מילות המפתח הראשונות שבחרת עדיין מתאימות למסרי התוכן שלך ואין צורך במחקר נוסף. במקרה זה, המשימה האחרונה שנשארה היא לקבוע אם מילות המפתח יעילות כאשר משתמשים בהן בדף. זה אומר להעריך דברים כגון תגית הטייטל, כתוביות התמונות, קישורים והעתקים.

כדי שלא נסטה מהנושא, לא אפרט על הדרך שבה יש לבצע אופטימיזציה למילות המפתח שלך, אבל אם אתה רוצה מידע נוסף בנושא, הפוסט של קן ליונס הוא מקור מצוין לכך.

אם מילות המפתח שלך כבר אינן רלוונטיות למטרות התוכן, לפני שאתה עובר לשלב העריכה, תצטרך לבצע מחדש את מחקר מילות המפתח כדי לזהות את המונחים שבהם אתה צריך להופיע במקומות הראשונים. למידע נוסף על מחקר מילות מפתח, מומלץ לעיין במדריך של מוז למתחילים בתחום ה- SEO.

שלב שלישי: בצע הערכה להערכה שלך

בשלב זה, סיימת את המחקר הראשוני, ואתה מוכן לערוך.

כן, המחקר הראשוני שלך.

הדבר המעניין בנושא של עריכת תוכן הוא שהעבודה לעולם אינה מסתיימת. כאשר אתה עורך, אתה נוטה לחרוג בהדרגה מהאסטרטגיה המקורית שלך. בעוד שלא תמיד מדובר בתופעה שלילית, עליך לבקר תמידית את השינויים האלה ולוודא שאתה במסלול הנכון ליצירת תכנים איכותיים.

הגישה הטובה ביותר היא להעריך מחדש את כל התכנים שלך כאשר:

  • 50% מהעריכות הסתיימו
  • 85% מהעריכות הושלמו
  • סיימת את העריכה

בשלב שבו סיימת 50% ו- 85%, השאר את תהליך ההערכה מהיר ופשוט. בדוק את השינויים שביצעת ושאל את השאלות הבאות:

  • האם התוכן עדיין נותן מענה לצרכים של קהל היעד שלי?
  • האם מילות המפתח שלך משולבות בצורה הראויה?
  • האם אתה משתמש בשפה ובסגנון הנכונים?
  • האם נראה שהמידע בנוי בצורה נכונה (היררכית?)

במידה והתשובה היא “כן” לכל ארבעת השאלות, סימן שביצעת את השינויים בהצלחה ואתה יכול להמשיך. לכל שאלה שבה התשובה היא “לא”, חזור אחורה ובצע את התיקונים הנחוצים. החלקים המיועדים הופכים לקשים יותר לתיקון ככל שאתה קרוב יותר לסיום העבודה, ולכן, אם תוודא שאתה עושה את עבודתך נכונה במהלך שלב זה, תחסוך הרבה זמן ולחץ לטווח הרחוק.

לאחר שסיימת ואתה חושב שאתה מוכן לפרסם את תכני האתר שלך, בצע סקירה אחת אחרונה כדי לבדוק את הביצועים שלך בכל התכנים הרלוונטיים. זה כולל וידוא שענית על הצרכים של הקהל שלך, ביצעת אופטימיזציה למילות החיפוש שלך, ושיפרת את האלמנטים שהודגשו ב- כלי דירוג התוכן.

מעבר לשלב הבא

שום תוכן אינו דומה למשנהו, אבל אין זה אומר שאין מאפיינים משותפים. אם תזהה את המאפיינים הדומים ותבין את תפקידם בפורמטים ובנושאים השונים, תוכל ליצור את תהליך הסקירה שלך להערכת תוכן סובייקטיבי.

כאשר אתה מוצא את עצמך מתכונן לפרויקט הבא שלך, נסה את הצעדים הנ”ל וזכור את העקרונות הבאים:

  1. הקהל הוא שבונה והורס אותך, ודא שהם מרוצים
  2. תוכן רציף הוא המפתח! ודא שכל מרכיבי התוכן שלך במיטבם.
  3. המשך באופטימיזציה של מילות המפתח והיה מוכן לבצע מחקר נוסף לפי הצורך.
  4. יתכנו שינויים לא מתוכננים. זכור ‘להיות בעניינים’ ולוודא שאתה במסלול הנכון.

במידה ועדיין אינך מבין את חשיבות התוכן – מומלץ לעיין במדריך שלנו – מדוע תוכן נחשב ללב הפועם של קידום אתרים בגוגל

Protected by Copyscape